Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem – nasze Eko-bajki o Panu Hałasie

Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem – nasze Eko-bajki o Panu Hałasie

25 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. Święto to zapoczątkowane zostało w roku 1995 przez Ligę Niedosłyszących. W Polsce dzień ten wpisany został do kalendarza jako święto w 2000 r. z  inicjatywy Towarzystwa Higieny Akustycznej w celu propagowania wiedzy na temat powszechnej obecności hałasu w środowisku człowieka i jego szkodliwego wpływu na zdrowie oraz sposobów jego zmniejszania. Hałasem przyjęto określać wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe, uciążliwe lub szkodliwe dźwięki oddziałujące na narząd słuchu i inne zmysły oraz części organizmu człowieka. Z fizycznego punktu widzenia, dźwięki są to drgania mechaniczne ośrodka sprężystego (gazu, cieczy lub ośrodka stałego). Natężenie dźwięku mierzymy w decybelach (dB).

W naszej szkole przez cały kwiecień realizowaliśmy projekt „Hałas”, który objął oddziały przedszkolne i klasy I-VI. Projekt ten wdrażany był w ramach innowacji pedagogicznej „Zadbajmy o siebie – pokochajmy ciszę”.

Klasa I ze swoją wychowawczynią rozmawiała na temat jak niebezpieczny dla organizmów żywych jest hałas. Uczniowie pierwszej klasy poznawali definicję hałasu. Słuchali różnego rodzaju dźwięków i rozpoznawali który dźwięk jest miły i spokojny dla uszu. Pierwsza klasa wykonywała różnego rodzaju eksperymenty mające na celu sprawdzenie jak rozchodzi się dźwięk. Podjęto dyskusję na temat powiedzenia, „gwarno jak w ulu”. Podjęto również debatę czy dobrze się pracuje w hałasie czy jednak lepszy jest spokój i cisza. Pierwszaki doszły do wniosku, że hałas może doprowadzić do wyniszczenia planety i że również może doprowadzić do ciężkich chorób np.: utraty słuchu. Podczas burzy mózgów pierwszaki wymieniali różne pomysły w jaki sposób można się relaksować za pomocą cichych dźwięków lub bawić się właśnie z użyciem różnego rodzaju dźwięków.

Klasa II  realizowała zajęcia na następujące tematy: „Wpływ hałasu na zdrowie człowieka
i środowisko, w którym żyje”; „Cywilizacja, a potrzeby środowiska  naturalnego- szkodliwe zachowania człowieka wobec zwierząt na podstawie opowiadania Marii Ewy Letki „Tu mówi lisek" , które mówi o tym, że z powodu wrzasków, hałasów ludzi i szczekania psów na świat bały się przyjść małe jeże  i pani Jeżowa musiała uciekać ze swojej własnej nory, i kryć się przed hałasującymi mieszkańcami pobliskiego osiedla.  Dzieci pisały także „Odezwę”
w imieniu leśnych zwierząt do mieszkańców osiedla:  Nie hałasujcie w lesie!   Nie wprowadzajcie do lasu psów!    Nie wycinajcie drzew!

Klasa III omawiając środki transportu na zajęciach lekcyjnych poruszyła temat hałasu. Podczas przemieszczania się samochodem, pociągiem, samolotem wytwarzany jest hałas, który jest szkodliwy nie tylko dla nas ludzi, ale i dla zwierząt. Trzecioklasiści znaleźli wiele ciekawych rozwiązań. Padł pomysł, aby w takich pojazdach jak samochody czy samoloty były montowane silniki elektryczne, inni podali propozycję przemieszczania się rowerem.

 

Chętni uczniowie z klas I-III stworzyli także kreatywne EKO-BAJKI o Panu Hałasie,
a przedszkolaki ze starszej grupy wykonały rysunki PANA HAŁASA.

Data dodania: 2021-04-25 22:56:41
Data edycji: 2021-04-25 23:27:26
Ilość wyświetleń: 797

Konkursy

Zapraszamy do udziału w szkolnych konkursach!
Więcej informacji

Archiwum aktualności 2010-2018

Wejdź i zapoznaj się z archiwum aktualności naszej szkoły.
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy!
Więcej informacji
Bądź z nami
ePUAP: /SPStudzian/SkrytkaESP
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej