Regulamin organizacji pracy Szkoły Podstawowej im. Św. Brata Alberta w Studzianie
w okresie pracy zdalnej
I.Podstawa prawna
Regulamin został opracowany na podstawie przepisów:
II.Informacje ogólne
1.Regulamin jest aktem wewnętrznym Szkoły Podstwowej im. Św. Brata Alberta w Studzianie i dotyczy ustalenia zasad organizacji pracy placówki w przypadku częściowego lub całościowego ograniczenia jej funkcjonowania.
2.Regulamin obowiązuje wszystkie osoby, które wykonują pracę zdalną.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
pracy zdalnej – należy przez to rozumieć pracę wykonywaną poza miejscem stałego wykonywania obowiązków służbowych,
przy częściowym zawieszeniu zajęć – należy przez to rozumieć zawieszenie zajęć realizowanych na terenie szkoły dla klasy lub etapu edukacyjnego na podstawie § 18 ust. 2a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166, 1386),
całościowym zawieszeniu zajęć – należy przez to rozumieć zawieszenie realizacji wszystkich zajęć na terenie szkoły na podstawie § 18 ust. 2a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166, 1386).
III. Zadania dyrektora
Dyrektor w przypadku całościowego lub częściowego zawieszenia zajęć w szkole:
- przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego,
- przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
- wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny.
Nauczyciele wykonujący pracę zdalnie zobowiązni są do:
4. Dostępności w trakcie ustalonych z dyrektorem godzin na konsultacje z uczniami
i rodzicami, które odbywać się będą przy użyciu środków komunikacji na odległość.
7.Natychmiastowego informowanie dyrektora o problemach z przeprowadzeniem zaplanowanych zajęć.
11.Wspierania rodziców w organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych
i z trudnościami w nauce poprzez:
- opracowanie materiałow i pomocy dydaktycznych, przekazywanie rodzicom uczniów zadań z instrukcją ich wykonywania, zadań do wykonania razem z rodzicami, a także udostępnianie materiałów psychoedukacyjnych dotyczących motywowania uczniów przez rodziców do zdalnej nauki,
- kontakt z uczniami i rodzicami o charakterze dydaktycznym we wspólnie ustalonej formie, prowadzenie zajęć indywidualnych z dzieckiem z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams, codzienne kontakty z nauczycielami i specjalistami,
- rozmowy wspierające prowadzone przez specjalistów i nauczycieli z uczniami i rodzicami mające na celu podtrzymanie pozytywnych relacji, wzmocnienie emocjonalne i organizację nauki w domu, w tym motywowanie uczniów do nauki w warunkach zdalnych.
VI.Zadania pedagoga, logopedy, terapeuty, nauczycieli wspomagajacych pracujących zdalnie
Pedagoga, logopeda, terapeuta, nauczyciele wspomagajacy zobowiązani są do:
VII. Zadania wychowawców pracujących zdalnie
Wychowawcy klas zobowiązani są do:
VIII. Zadania bibliotekarza pracującego zdalnie
Nauczyciel bibliotekarz ma za zadanie:
1.Prowadzenie działalności o charakterze propagatorskim wskazującym strony internetowe bibliotek w Polsce oraz serwisów internetowych udostępniających audiobooki, z lekturami szkolnymi.
2. W okresie częściowego zawieszenia zajęć udostępnianie w wersji elektronicznej i stacjonarnej podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych.
3. Biblioteka szkolna w okresie całościowego zawieszenia zajęć nie prowadzi działalności dla uczniów na terenie szkoły. Nauczyciel bibliotekarz wykonuje prace wewnętrzne i zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
IX. Obowiązki ucznia w czasie nauki na odległość
Uczniowie zobowiązani są do:
1.Przygotowania przed lekcją podręcznika, obowiązujących ćwiczeń, zeszytu i przyborów do pisania.
2.Systematycznego uczestnictwa w lekcjach online oraz udzielania informacji o swojej obecności.
3.Uczestnictwa w lekcji przez cały czas jej trwania i stosowania się do wszystkich poleceń nauczyciela, w tym do włączania i wyłączania mikrofonu i kamery w czasie ustalonym przez nauczyciela.
4.Zapoznawania się z materiałami przesyłanymi i wskazanymi przez nauczyciela.
5.Samodzielnego wykonywania na lekcji poleconych zadań.
6. Odsyłania prac i sprawdzianów w terminie wskazanym przez nauczyciela.
7.Informowania nauczyciela o trudnościach z wykonaniem zadania w terminie i ustalenie wspólnie z nauczycielem sposobu rozwiązania problemu.
8.Przestrzegania ustalonych zasad zachowania na lekcji.
X.Współpraca z rodzicami
1.Dyrektor szkoły stale koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami.
2.Wychowawca systematycznie przekazuje rodzicom ustalone zasady nauczania na odległość
i informują o sprawach bieżących.
3.Rodzice odpowiadają za zapewnienie dziecku komputera wyposażonego w głośnik
i kamerkę, oraz łącza internetowego umożliwiającego uczestnictwo dziecka w nauce na odległość.
4.Rodzice systematycznie motywują ucznia do sumiennej nauki oraz monitorują właściwe
i rzetelne uczestnictwo dziecka w zajęciach lekcyjnych.
5.Rodzice współpracują z nauczycielem w przypadku pojawiających się problemów
z frekwencją ucznia na lekcjach i z terminowym przekazywaniem prac zleconych uczniowi do wykonania.
6.Rodzice informują wychowawcę o chorobie dziecka i wszystkich sytuacjach utrudniających naukę na odległość. Informacje dotyczące absencji uczniów na zajęciach przekazują na bieżąco do wychowawcy klasy za pośrednictwem platformy Microsoft Teams, poprzez kontakty poczta internetową lub telefoniczne.
7.Szkoła podejmuje działania w celu aktywizowania rodziców i uzyskania od nich wsparcia
w realizowaniu zadań związanych z nauką na odległość poprzez:
- zapewnienie każdemu rodzicowi możliwości konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia,
- poinformowanie o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu,
- wymianę informacji ucznia z nauczycielami z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość.
XI.Organizacja kształcenia na odległość
1.Kształcenie na odległość realizowane jest z uwzględnieniem zasad bezpiecznego
i higienicznego korzystania z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną
z uczniami na wszystkich etapach edukacyjnych.
2.Nauka na odległość odbywa się przemiennie z użyciem monitorów ekranowych przez prowadzenie lekcji online oraz bez ich użycia poprzez wysyłanie uczniom materiałów do samodzielnej pracy w oparciu o podręczniki, ćwiczenia lub inne materiały polecone przez nauczyciela.
3.Kształcenie na odległość realizowane jest zgodnie z obowiązującym planem zajęć szkolnych za pomocą platformy edukacyjnej Microsoft Teams.
4.Jednostka lekcyjna online trwa w zależności od specyfiki przedmiotu od 30 do 45 minut.
5.Nauczyciele w materiałach lekcyjnych przekazują uczniom: temat i notatkę z zajęć, obowiązkowe lub dodatkowe zadania do wykonania, linki do stron internetowych związanych z tematyką lekcji.
- z wykorzystaniem platform edukacyjnych: e- podręczniki, zdalne lekcje,
- materiałów udostępnianych na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie,
- z użyciem materiałów wskazanych przez nauczyciela- zamieszczonych na sprawdzonych portalach internetowych,
- poprzez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem,
- poprzez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu.
11.Nauczyciele wykorzystując narzędzia służące kształceniu na odległość stosują zasady ochrony danych osobowych i ochrony wizerunku ucznia i rodzica.
12.W ramach kształcenia na odległość obowiązkiem nauczyciela jest przestrzeganie praw autorskich dotyczących materiałów przekazywanych uczniom do zdalnej nauki.
13.Wszelkie trudności związane z realizacją kształcenia na odległość, nauczyciele zobowiązani są do zgłaszania do dyrektora szkoły, niezwłocznie po ich wystąpieniu.
XII.Dokumentowanie przebiegu nauczania ( zapisy tematów, odnotowywanie frekwencji uczniów na zajęciach, ocenianie uczniów, odnotowywanie spotkań z rodzicami)
- zalogowanie się w godzinach zajęć na platformę Mikrosoft Teams,
- potwierdzenie udziału stwierdzeniem „jestem” wysłanym przy pomocy komunikatora tekstowego lub zaznaczenie ikonki
dłoni na platformie,
- aktywne uczestnictwo ucznia w zajęciach,
- zaprezentowanie w trakcie zajęć aktywności, wykonywanego zadania lekcyjnego, pisanego sprawdzianu,
- wysłanie nauczycielowi na lekcji wykonanego zadania,
- udział w spotkaniach online z nauczycielem i wychowawcą.
3.W przypadku, gdy uczeń nie może brać udziału w zajęciach z powodu braku dostępu do komputera lub internetu to wychowawca indywidualnie ustala z uczniem i jego rodzicem sposób odnotowywania jego obecności na zajęciach.
5.Ocenianie uczniów prowadzone jest w trakcie bieżących lekcji online poprzez udzielanie informacji zwrotnej oraz w czasie odroczonym w oparciu o przesłane prace i wykonane sprawdziany. Oceny uczniów wpisywane są do dzienników lekcyjnych po zakończeniu zdalnego nauczania w danym półroczu roku szkolnego lub w innych terminach wynikających z zaistniałej sytuacji w związku z epidemią.
XIII. Sprawdzanie osiągnięć uczniów
-aktywność podczas zajęć,
-systematyczność w kontakcie z nauczycielami, w tym dotycząca przesyłania prac zgodnie
z ustalonymi zasadami,
-poprawność wykonanej pracy (zrozumienie tematu, znajomość opisywanych zagadnień, konstrukcja pracy).
- wypowiedź, wykonywanie zadań i aktywny udział w lekcji,
- wypracowania lub dłuższe wypowiedzi pisemne,
- projekty,
- testy i sprawdziany online,
- prace plastyczne online,
- prezentacje multimedialne,
- zadania domowe
- zadania dodatkowe – nieobowiązkowe.
- oceny bieżące uzyskane w czasie nauki stacjonarnej
- oceny bieżące uzyskane przy zdalnym nauczaniu.
-systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych,
- samodzielność w wykonywaniu zadań zleconych przez nauczyciela,
- aktywność na zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Egzamin klasyfikacyjny w okresie całkowitego zawieszenia zajęć w szkole
3.Nauczyciel opracowuje i przesyła zagadnienia na egzamin z zakresu obowiązującej podstawy programowej danego przedmiotu. Treści dostarcza mailem na adres elektroniczny rodziców.
4.Egzamin klasyfikacyjny ma formę pisemną i ustną przy użyciu narzędzi elektronicznych wskazanych przez nauczyciela i używanych dotychczas przez ucznia.
6.W sytuacji braku możliwości uczestnictwa w egzaminie ze względu na stan zdrowia rodzic ucznia informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego lub oświadczenie pod wskazany adres mailowy szkoły.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności w okresie całkowitego zawieszenia zajęć w szkole
3.Egzamin sprawdzający ma formę pisemną, o ile to możliwe i ustną przy użyciu narzędzi Microsoft Teams.
4.W sytuacji braku możliwości uczestnictwa w egzaminie ze względu na stan zdrowia rodzic ucznia informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego lub oświadczenie pod wskazany adres mailowy szkoły.
Egzamin poprawkowy w okresie całkowitego zawieszenia zajęć w szkole
XIV. Program wychowawczo-profilaktyczny
1.Nauczyciele realizujący pracę zdalnie prowadzą działania zaplanowane w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym w formie prezentacji i lekcji online.
XVI. Zespoły przedmiotowe
3.Członkowie zespołu, którzy wykonują swoją pracę zdalnie, kontaktują się z pozostałymi członkami zespołu przy pomocy środków komunikacji na odległość. Za organizację komunikacji zespołu odpowiada przewodniczący zespołu.
4.Nauczyciele współpracują w zespołach przedmiotowych: ustalają treści kształcenia, które będą realizowane w poszczególnych klasach, i ustalają sposób ich realizacji.
Nauczyciele pozostają ze sobą w stałym kontakcie przy użyciu środków komunikacji na odległość, współpracują przy tworzeniu materiałów edukacyjnych do pracy zdalnej, dzielą się spostrzeżeniami i wspólnie pracują nad zadaniami domowymi dla uczniów.
XVII. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora
2.W okresie czasowego lub całkowitego ograniczenia funkcjonowania szkoły nadzorowi podlega w szczególności organizacja zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć oraz stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań.
3.Dyrektor prowadzi obserwacje zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego oraz – jeżeli wynika to z potrzeb – także w trybie doraźnym. Obserwowanie przez dyrektora zajęć prowadzonych on-line obserwowanie działań nauczyciela, w szczególności dotyczących: komunikowania uczniom celów zajęć, wskazywania wymaganych zadań i aktywności, wspierania uczniów w ich realizacji, dawania wskazówek, ukierunkowywania, oceniania, ilości zadawanych prac domowych.
XVIII. Samorząd uczniowski i Rada Rodziców
1.W okresie całościowego zawieszenia zajęć w szkole funkcjonowania szkoły działalność organów społecznych szkoły opiera się na zasadach organizacji pracy szkoły w czasie pracy zdalnej.
37-200 Przeworsk
Studzian 338